sunnuntai 18. syyskuuta 2016

Tosissaan muttei vakavasti - PT Niinan tarina

Alkusyksyisen värikäs tervehdys buugilaiset!


Äänessä on Buugin PT-tiimin uusin vahvistus, Niina. Olen vasta Jyväskylään muuttanut, tätä ennen elämänkokemusta kerännyt Etelä-Suomessa ja Vaasassa. Jyväskylä on tuttu minulle vain tapahtumakaupunkina, yhtenä intohimonani on nimittäin olla mukana järjestämässä erilaisia urheilutapahtumia, ja Neste Oil Rallyssakin tuli useampia vuosia puuhailtua median parissa. Koska kaupungissa on varmasti vielä paljon tutkittavaa, otan siis mielelläni vinkkejä vastaan, mitä kaikkea Jyväskylällä on asukkaalle tarjota!

Vaikka olen uusi Buugin liikuttajajengissä, olen ehtinyt kerätä liikunnan puolelta jo pitkän kokemuksen. Alun perin olen taitoluistelun lajivalmentaja ja olen valmentanut luistelijoita vauvasta vaariin, aloittelijoista harrastajiin ja jopa kilpaluistelijoihin. Kiinnostuin fysiikasta enemmänkin lajin vaativuuden vuoksi, ja hakeuduin Trainer4You:lle opiskelemaan personal traineriksi. Siellä anatomian luennot veivät naisen aivan mennessään ja minua jäi kovasti vaivaamaan se, että ihmisen fysiologiasta jäi niin paljon vielä opittavaa. Niinpä seuraava askel olikin pyrkiä opiskelemaan fysioterapeutiksi. Näin yli 30-vuotiaana koin olevani hieman ”vanha” menemään ammattikorkeakouluun itseäni vuosikymmenen nuorempien kanssa. Kauhulla mietin omaa yliopistoaikaani (ensimmäiseltä tutkinnoltani olen siis viestinnän maisteri, ja kaupallisella alalla uraa loinkin kovaa vauhtia lähes 10 vuotta ennen täysin siirtymistäni liikunta-alalle), ja ajattelin, että uudelleen sitä ei kyllä jaksaisi elää. Sitten löysin Jyväskylän ammattikorkeakoulun fysioterapian aikuiskoulutuksen. Pelonsekaisin tuntein marssin kohti pääsykokeita ja yhtäkkiä huomasinkin olevani keskellä supisevaa sopulilaumaa, jotka olivat yhdessä aloittamassa uusia opintojaan. Nyt on opinnoissa toinen vuosi käsillä ja edelleenkään ei fysiologian kiinnostukselleni näy loppua.


Nooh, jos ei ihan supersankari, niin
ainakin Personal trainerina
työskentely on unelmaduuni.
Kuvan lähde: Trainer4You


Olen tehnyt PT:n töitä tuloksekkaasti vuodesta 2014 ja taitoluistelun lajivalmennusta vuodesta 2002. Ryhmäliikuntaa olen ohjannut yli 10 vuotta. Olen sitä mieltä, että koskaan ei ole valmis, ja koskaan ei osaa kaikkea, siksi jatkuvasti koulutan itseäni ja pyrin kehittämään valmennustaitojani eteenpäin. Valmennettavalleni pyrin aina opettamaan asioita, mieluummin kuin tekemään valmennettavani riippuvaiseksi neuvoistani. Kun valmennan, en näe enkä kuule mitään muuta kuin valmennettavani. Haluan antaa kaiken tietotaitoni käyttöön jokaiselle valmennettavalleni.




Oma liikuntataustani löytyy taitoluistelun puolelta, lisäksi olen pelannut tennistä ja pesäpalloa. Myös kuntosaliharjoittelu, lenkkeily ja lumilautailu kuuluvat lajivalikoimaani. Tanssi on yksi tärkeimmistä lajeistani, ja viime vuosi huipentuikin street-lajien SM-mitaliin aikuisten muodostelmassa. Olen ikuinen aktiiviliikkuja, haluan aina oppia uusia taitoja ja haastaa itseäni koko ajan eteenpäin.


Liikunnan otan tosissaan, mutten vakavasti. Tarkoitan sillä sitä, että liikkumisen on oltava hauskaa, tuotava hyvää oloa ja siinä pitää kokea onnistumisen fiiliksiä. Harvemmin sitä onnistutaan tavoitteissa, jos itse tekeminen ei ole hauskaa. Kuitenkin tärkeää on, että asiat tehdään oikein ja oikeassa järjestyksessä. Oikoteitä ei ole, on sitten puhe elämäntapamuutoksesta, kehonmuokkauksesta tai kuntoutusasioista. Mutta kun itse tekeminen on mukavaa, niin eihän sitä oikoteitä tarvitakaan.

Jos siis kaipaat päivitystä saliohjelmaasi, neuvoja ryhtiongelmiin tai kropan epätasapainoon, tai haluat lähteä tekemään tavoitteellisempaa valmennusta, olehan rohkeasti yhteydessä! Muistathan, että kysyminen ei maksa mitään, ja voit myös haastaa minua salilla nähdessäsi. Seuraavat kolme viikkoa olen käytettävissänne kuntosalin puolella maanantaisin klo 18.30-19.30, tulehan juttelemaan!




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti