keskiviikko 17. elokuuta 2016

Uutta verta puikoissa: Kuka Janne?!?!

Hei kaikille!

Olen Keinäsen Janne, Buugin uusi Personal trainer. Aloitin työt elokuun alkupuolella ja nyt alkaa homma pikkuhiljaa pyörimään tosissaan. Olen alunperin kotoisin Punkaharjulta Etelä-Savosta ja olen asunut Jyväskylässä nyt kuusi vuotta Tämän tekstin tarkoituksena on kertoa hieman enemmän itsestäni, ja mitä reittiä pitkin olen tähän pisteeseen päätynyt.

Oma tieni liikunta-alalle / -alalla on ollut vaiherikas. Alunperin minusta piti tulla insinööri. Vasta armeijan aikana heräsin ajatukseen, että liikunta olisi se juttu jonka parissa haluan tehdä töitä. Rakennusinsinöörin opinnot Tampereen teknillisessä yliopistossa vaihtuivat kertaheitolla Jyväskylän yliopiston liikuntabiologian opintoihin 2010 syksyllä. Pidin opiskelusta liikunnalla ja ensimmäiset vuodet liikuntabiologian opintoja antoivat paljon teoriatietoa ihmiselimistöstä, ja harjoittelun vaikutuksesta siihen. Keväällä 2014 päätin kuitenkin hakea opiskelemaan fysioterapiaa Jyväskylän ammattikorkeakouluun. Ajatus fysioterapiaopinnoista oli ollut mielessäni jos usemman vuoden ajan. Nyt aika oli kypsä. Kuntoutus oli kiinnostanut minua jo alun perin hakiessani liikunnalle, mutta siihen erikoistuminen ei ollut siellä mahdollista. Halusin saada myös käytännönläheisempää oppia ja tukea vammojen hoitoon ja niiden ennaltaehkäisyyn. Koin myös, että olin saanut jo riittävät teoreettiset opit ja taidot käytännön valmennusta ajatellen liikuntabiologian laitokselta. Fysioterapiaopinnot antaisivat kehittäisivät minua valmentajana ja ohjaajana enemmän kuin vielä kaksi vuotta teoriaopintoja yliopistossa. Syksyllä 2014 aloitin siis fysioterapiaopinnot. Elokuun alussa 2014 sain valmennus- ja testausopin kandidaatin paperit yliopistosta sopivasti juuri ennen opinahjon vaihtoa. Parin viikon päästä fysioterapiaopinnoissa alkaa viimeinen vuosi ja ensi kesän lopussa minulla olisi tarkoitus olla fysioterapeutin paperit kourassa.

Itse olen vuosien varrella harrastanut liikuntaa monipuolisesti aina maratonista pesäpalloon. Vakavaa kilpailutaustaa minulla ei ole vaan olen aina vain pitänyt liikunnasta. Nykyisin suurin osa harjoittelustani on voima-, nopeus- ja liikkuvuusharjoittelua/kehonhuoltoa. Edellä mainittujen lisäksi harrastan kesäisin tennistä sekä talvisin sulkapalloa ja hiihtoa. Myös muita lajeja tulee "höntsäiltyä" innolla mahdollisuuksien mukaan (esim. niinkin eksoottinen kuin suofutis tänä kesänä MM-kisoissa kuten kuvasta näkyy).

Opiskelun ohessa olen toiminut fysiikkavalmentajan Jyväskylän Kirissä ja Happeessa. Buugille päätin hakea, koska halusin lisää kokemusta yksilövalmennuksesta ja päästä auttamaan ihmisiä kohti parempaa hyvinvointia. Minun harjoittelu- ja valmennusfilosofiani pohjana on lause "liikkumisen tulee olla mielekästä, se pitää tehdä oikein ja sen jälkeen mahdollisimman usein". Eli jos tahdot löytää sinulle mieluisan tavan liikkua, tehdä sen teknisesti oikein ja turvallisesti sekä tehokkaasti tule rohkeasti nykäisemään hihasta tai ota yhteyttä sähköpostin tai puhelimen välityksellä!

Pyrin jatkossa päivittämään blogia aina parittomilla viikoilla. Blogin sisältö tulee olemaan vaihteleva. Tulen kertomaan omia ajatuksiani harjoittelusta, ravinnosta, anatomiasta ja vammojen ennaltaehkäisystä. Akateeminen tausta painaa päälle myös sen verran, että tutkimus- ja kirjallisuusnäyttöä tulee välillä teksteihin myös. Eli ihan hatusta en kaikkia ajatuksia tule pelkästään vetämään.

Pysykäähän kuulolla ja nähdään Buugilla!

- Janne

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti